Poradnik dot. obsługi edytora Rainsted
Krótki opis edytora
Rainsted jest edytorem scenerii bądź map realistycznych, w oparciu o rzeczywiste dane tj. zdjęcia lotnicze (podkłady) czy dane wysokościowe SRTM. Edytor umożliwia eksport do symulatorów transportu lądowego tj. ATS, MaSzyna EU07 czy VirtualBus (VBus). Jest on cały czas rozwijany, zaś więcej informacji nt. rozwoju edytora czy szerszy opis można znaleźć na oficjalnej witrynie edytora :
rainsted.com
Link do pobrania edytora jest dostępny na stronie. Po pobraniu, otrzymamy plik o rozszerzeniu .zip którego zawartość należy wypakować do folderu o przykładowej nazwie
Rainsted. Zawartość pliku skompresowanego zawiera plik o rozszerzeniu .exe - główny plik uruchamiający edytor - jaki również inne foldery bądź pliki które są niezbędne do poprawnego działania wszystkich funkcji, zawartych w edytorze. Jednak, edytor również może zostać znaleziony w folderze symulatora EU07, gdzie również spełnia funkcję startera i edytora istniejących już map.
Jendakże, nie odbiegając od tematu rozmawiając o symulatorze EU07, poradnik będzie dot. tworzenia scenerii do symulatora ATS.
Na sam początek, pragnę również powiedzieć że początkowo i również w późniejszych fazach obsługa edytora może wydawać się dosyć skomplikowana, lecz po nabraniu doświadczenia i pewnego przyzwyczajenia do częściej używanych funkcji obsługa Rainsted`a będzie znacznie prostsza. Edytor umożliwia tworzenie bardzo zaawansowanych, dokładnych, realistycznych map bądź scenerii a więc warto włożyć w naukę obsługi o ciut więcej wiary i siły aby wszystko 'przetrawić'
Części poradnika (Menu) :
I - Wstęp i podstawowe informacje nt. funkcjonowania edytora
II - Używanie zdjęć lotniczych i ustalenie lokalizacji początku scenerii
III - Funkcjonowanie i tworzenie komórek (
W TRAKCIE PRZYGOTOWAŃ)
Wstęp i podstawowe informacje nt. funkcjonowania edytora
Po pierwszym otwarciu edytora, domyślnie powita nas wektorowy układ drogowo-torowy Grudziądza wraz z mapą topograficzną. O tych rzeczach będziemy wspominać później w poradniku. Aby przeprowadzić eksperyment funkcjonalności i działania edytora, możemy zaznaczyć pole
Tło mapy po prawej stronie ekranu. Po tym, powinny pojawić się mapy topograficzne i zdjęcia lotnicze, do których będę się w poradniku odnosił jako 'podkłady'.
Możemy popróbować poodznaczać i pozaznaczać różne pola aby poeksperymentować z różnymi podstawowymi funkcjami widoku w edytorze. Formę sprawdzenia możemy również przeprowadzić poprzez testowego wyeksportowania do symulatora. Scenerię można wyeksportować do różnych symulatorów, mianowicie :
scn - format eksportu do symulatora MaSzyna EU07
dat - format eksportu plików do ATS
ms(2/1) - format eksportu plików do VirtualBus (VBus`a)
Aby wyeksportować mapę, przechodzimy do zakładki
Plik a następnie
Eksport Scenerii, gdzie wybieramy format i miejsce zapisania finalnych plików eksportu do danego symulatora.
Możemy tutaj wkleić ścieżkę do katalogu do którego ma być wyeksportowana sceneria
Za pomocą tego przycisku, możemy znaleźć folder w którym będziemy zapisywać pliki, poprzez Windows`owski File Explorer
Wybieramy symulator do którego będziemy tworzyć scenerię. Edytor wtedy zdetermniuje jaki format plików będzie odpowiedni, w zależności od wybranej opcji
Jeśli jednak jeszcze nie chcemy ekspertować mapy, możemy ją zapisać jako plik 'projektu' w systemie plików wspieranych jedynie przez edytor (format .rsf) Zapisać taki projekt możemy w dwa sposoby :
Zapisywanie 1)
Używając przycisk po lewej stronie edytora, jesteśmy w stanie zapisać projekt do pliku o rozszerzeniu .rsf, jaki również mamy podgląd na poprzednie zapisy scenerii.
Zapisywanie 2)
Przechodząc do zakładki
Plik a następnie wybierając opcję
Zapisz zmiany również możemy zapisać projekt.
Używanie zdjęć lotniczych i ustalenie lokalizacji początku scenerii
Bardzo często zadawane pytanie to 'jak stworzyć plik mapy' ? W Rainsted`zie nie ma żadnego przycisku ani opisanej funkcji do tworzenia pliku mapy. Tworzymy plik scenerii poprzez dodawanie informacji (współrzędnych) nt. naszej mapy, o czym dowiemy się trochę więcej za chwilę.
Na dobry początek, co to są te
współrzędne i na co pozwalają ? A więc, współrzędne wgrywamy używając koordynaty początku naszej mapy, które możemy znaleźć na państwowej stronie Geoportal. Po poprawnym zaaplikowaniu współrzędnych na naszej mapie, będziemy w stanie bezproblemowo załadować zdjęcia lotnicze, ortofotomapę czy dane wysokościowe.
Rozpoczynając wgrywanie współrzędnych początku naszej mapy, przechodzimy na stronę Geoportal`u (
geoportal.gov.pl) i wybieramy załadowanie ortofotomapy.
Następnie - po kilku minutach bądź sekundach ładowania - ujrzymy mapę Polski. Po kilkukrotnym zbliżeniu zobaczymy również dokładne zdjęcia lotnicze, formujące ortofotomapę. Narazie, interesują nasz koordynaty (współrzędne) początku naszej scenerii. A więc, po załadowaniu przechodzimy do ustawień wyświetlenia i zaznaczymy funkcję
Information Bar, również zaznaczając pola
Simple i
Extended. Po zaznaczeniu tej funkcji, klikamy przycisk
Zastosuj.
Następnie, ujrzymy pasek zlokalizowany w dolnej części naszego ekranu, zawierający potrzebne nam współrzedne geodezyjne podane w metrach.
Zbliżamy się teraz do żądanej lokalizacji, gdzie będzie zlokalizowany początek naszej scener
ii. Następnie, najeżdżamy na dane miejsce kursorem myszki i zapisujemy koordynaty pokazywane na dole strony (X, Y).
Teraz, musimy wprowadzić zapisane dane do edytora. Po uruchomieniu edytora, przechodzimy do zakładki [i]Dodaj, po prawej stronie okna a następnie uruchamiamy funkcję
Dodawanie danych zewnętrznych gdzie podamy współrzędne geodezyjne.
Po otwarciu okna funkcji
Dodawanie danych zewnętrznych, będzie nas interesowała część Generator pustych plików RSF[/i], gdzie wprowadzając współrzędne stworzymy nasz plik mapy/scenerii. Kiedy wprowadzamy koordynaty, trzeba zapamiętać że liczba oznaczona jako
X na portalu Geoportal będzie w edytorze oznaczona jako
Y, a więc
Y będzie w Rainsted`zie oznaczone jako
X. Dzieje się tak dlatego że edytor czyta te wartości odwrotnie, np. jeśli na Geoportal`u
X było równe 1, zaś
Y było równe 2, w edytorze wprowadzilibyśmy wartości 2 jako
X i 1 jako
Y. Poniżej wprowadzamy nazwę scenerii, a zarazem pliku .rsf, w którym będą zapisywane postępy prac nad naszą mapą - taki plik projektu.
Po wczytaniu współrzędnych i wyjściu z okna
Pobieranie danych z Internetu, możemy przejść do zakładki
Wyświetlanie i podwójnie przycisnąć plik .rsf naszej mapy.
W oknie podglądu i edycji pojawi się puste okno z kropkami.
Później, podczas rozwoju mapy będziemy w stanie załadować dane wektorowe UMP, mapy topograficzne czy pobrać zdjęcia lotnicze, w opraciu o podane współrzędne.