Tu będę rozmieszczał swoje filmiki o moskiewskich tramwajach.
Mój pierwszy filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=bHkeQ6U5xdI - podróż tramwajem KTM-8 linii 39 (st. m. "Czistyje prudy" (Czyste stawy) - st. m. "Uniwiersitiet").
W filmiku także widać: parę-trójkę sztuk KTM-19, kilka KTM-8, parę MTTCz (МТТЧ, te zmodernizowane Tatry T3), jeden skład z dwóch KTM-8 i jeden skład z dwóch KTM-19.
Jechałem od przystanku "Striemiannyj pierieułok" do metra Uniwersytet.
KTM-8 to mój ulubiony tramwaj.
Zapomniałem dodać: w filmiku przejeżdżamy Święto-Daniłow monaster, czyli to miejsce gdzie była ta kolejka ku reliktowi św. Spiridona.
Kiedyś już pisałem o tej kolejce.
JKTpl doda, że na końcu nazwy tematu oszczędzamy kropki [usunąłem]. Poza tym mam nadzieję, że spokój będzie, bo jakoś nie mam ochoty nadzorować tego kina Razz
http://www.youtube.com/watch?v=DmMHJUFCTFU - Mała (1 przystanek) podróż tramwajem KTM-19, linia 21 (Tallinskaja ulica - stacja metra "Szczukinskaja"). Jazda od Tallińskiej ulicy do Strogińskiego bulwaru.
Na Tallińskiej ulicy znajduje się Krasnopriesnieńska zajezdnia tramwajowa, obsługuje sieć strogińską w Moskwie.
Przez parę set metrów od tego miejsca znajduje się MKAD, który jest granicą Moskwy.
http://www.youtube.com/watch?v=du6gm1LmQ3Q - Krasnopriesnieńska zajezdnia tramwajowa. Znajduje się na ul. Twardowskiego, 6, dzielnica Strogino. Widać jadące po zajezdni tramwaje.
http://www.youtube.com/watch?v=TdqLYn-0Kug - podróż tramwajem KTM-19, linia 15 (Tallinskaja ul. - st. m. "Wojkowskaja"). Cała linia.
http://www.youtube.com/watch?v=cnooCCpO8X8 - podróż tramwajem 71-405-08 "Spektr", linia 21. To jest jeden z 3 działających moskiewskich Spektrów, są one kupione gdzieś w 2006 roku.
Bardzo fajny tramwaj, według mnie.
Chociaż ten model jest trochę "zacofany" (nawet w porównaniu np. z nowymi zLoMami czy KTMami), ale jeździ w nim się jakoś bardziej komfortowo, niż w tych nowoczesnych... Obniżyć podłogę, dodać jeszcze jeden rząd siedzeń i będzie w ogóle zaszybiście.
http://www.youtube.com/watch?v=F1iBcFAvkbk - Zamknięta linia tramwajowa na ul. Gilarowskiego. Zamknęli ją jeszcze w 1995 r. ("chwilowo"), ale część torów leży nadal. Sieć trakcyjna również częściowo się pozostała na miejscu.
Była to linia do dw. Ryskiego.
http://www.youtube.com/watch?v=Ko8IdPIb1b8 - podróż KTMem-19, linia 7 (metro Ulica Podbielskogo - metro Nowosłobodskaja). Jechałem od przystanku Mosgorsud (MosMiejskSąd - Moskiewski Sąd Miejski) do przystanku ulica Kałancziowskaja.
Nie wiem dlaczego, ale wagon ten zamiast jechać do metra Nowosłobodskaja, pojechał tylko do Kałancziowskiej ul.
Wagon jest w nowym biało-niebiesko-czerwonym malowaniu.
>JKTpl napisał:
>"MosMiejskSąd" - Wielbię SłowTwórJęzRos. Niemieckie rzeczowniki się chowają.
To zza komuny u nas poszło. I nie tylko u nas. Przykład - organizacja KyjiwPasTrans (Київпастранс) która posiada na transport elektryczny w Kijowie. Albo MinskTrans (Мінсктранс) w Białorusi. Jeszcze ukraińskie ObłDerżAdministracija (Облдержадміністрація) -> Obłasna Derżawna Adminisktacija (Обласна Державна Адміністрація) -> Obwodowa Administracja Państwowa. W ogóle sporo przykładów mogę jeszcze z tych języków podać.
No i zapomniałem dodać: przystanek na której wysiadłem znajduje się niedaleko od tego miejsca, gdzie kręcono film "Dzieci z Leningradzkiego".
Dworzec ten znajduje się w jakichś 100-150 metrach od stacji Moskwa-Kałancziowskaja i przystanku tramwajowego.
http://www.youtube.com/watch?v=db2u1kVAP74 podróż tramwajem Tatra KT3R №2300. Jedyny taki tramwaj w Moskwie. Kursuje po linii 17 (Ostankino - Miedwiedkowo). Ostrzegam, że filmik jest bardzo długi.
Ponieważ nagrałem całą linię od końca do końca, a ona wcale krótką nie jest.
http://www.youtube.com/watch?v=wvvL29Iid7o - podróż składem z dwóch KTMów-19 od metra Szabołowskaja do metra Uniwiersitiet, linia 26. Widzę, że we wszystkich wagonach zajezdni im. Apakowa na schematach jest reklama komitetu "Moskwiczanie za tramwaj".
http://www.youtube.com/watch?v=lJ_MIvcUcs0 - zamknięta linia tramwajowa na Leśnej ulicy, tramwaje nie kursują tutaj od 2008 roku. Jeździły tutaj tramwaje 7 i 19 (teraz oba mają końcową "metro "Nowosłobodskaja", zamiast ul. Leśnej).
Na filmiku dobrze widać, co się pozostało od tamtej pętli.
Galeria zdjęć:
http://transphoto.ru/articles/258/
http://www.youtube.com/watch?v=1AsSkeemxTg - podróż KTMem-19 od ul. Kałancziowskiej do metra Szosa Entuzjastów, linia 37.
http://www.youtube.com/watch?v=SpSabqTz5jM - pierwszy moskiewski Alstom Citadis 301 w akcji.
Niestety póki co bez pasażerów.
(nie jest to moje nagranie)
http://www.youtube.com/watch?v=1xC_8HShMNI - no a to moje ulubione kateemy ośme.
Podróż linią 14 od Uniwersytetu do Szabołowskiej.
Nie pomylcie linię 14 z linią 26, którą już publikowałem - chociaż linie te mają takie same punkty końcowe (Plac Kałuski - metro Uniwersytet), trasa jazdy ich bardzo silnie się różni. Jadą razem tylno na odcinku Metro Uniwersytet - Czeriomuszkiński rynek z jednego końca i Sierpuchowski wał - Plac Kałuski z drugiego. Reszta (coś około 80%) to są różne trasy jazdy.
Wagon, którym jechałem, miał ciekawy numer - 1222.
Wczoraj rano nie wiadomo z jakich powodów, tramwaje linii 14 i 36 zamiast jechać normalnie przez ul. Wawiłowa, Prospekt Leniński i ul. Ordżonikidze - jechały przez przez Czeriomuszki, Szpital im. Aleksiejewa i 3. Górnemichajłowski przejazd, tam gdzie jadą tramwaje 26 i 38. Czyli wychodziło tak, że linie 14 i 26 o 100% jechały taką samą trasą.
Ciekawie, co to miało być? O_o Na 26 było też niemało wagonów pojedynczych, chociaż normalnie tam zawsze jeżdżą tylko składy. I więc oczywiście solówki te byli niezłe wbite pasażerami.
Niedługo wrzucę tutaj podróż linią 39 od 3. Górnemichajłowskiego przejazdu do metra Czyste Stawy. Z początku chciałem nakręcić podróż od Ordżonikidze, ale z powodu ogłoszenia przez pani motorniczą o objazd tego odcinku, trzeba było zrobić korektywy w planach...
http://www.youtube.com/watch?v=V4CzL8ku9Y8 - podróż linią 39, o której pisałem wcześniej. Jadę od 3. Górnemichajłowskiego przejazdu do metra Czyste Stawy. Po przystanku Sierpuchowski wał, tramwaj zajeżdżą na swoją linię i dalej jedzie już normalnie, tak jak trzeba mu jechać. Wagon KTM-8 №1265, czyli prawie 1260.
http://delovoe.tv/event/Moskva_perejdet_na_takie/ - prezentacja przez Francuzów moskiewskiego Alstom Citadis-a merowi miasta Siergiejowi Sobianinowi. Kursuje gdzieś w rejonie dzielnicy Ostankino, jeżeli się nie mylę.
Coś jakoś cicho ta tramwajka jedzie, nie słychać nawet wibracji czy coś takiego.
I to przy tym, że jedzie po Naszych Rosyjskich Torach.
Dodane po 3 minutach:
A widzę, że mer mówi coś tam o konstrukcji wózków i remontach kapitalnych - może jest miłośnikiem tramwajów jak my?
>q
>Anton jak u was wygląda sprawa torowisk wydzielonych, bo wnioskując z twoich filmów zdecydowana większość jest położona w jezdni.
Wydzielone torowiska są np. w rejonie dzielnic Biriulowo / Czertanowo koło ul. Krasnogo Majaka i szosy Warszawskiej, są oddzielone ogrodzeniem (jeśli dobrze pamiętam). W dzielnicy Nowogiriejewo to cała szosa Entuzjastów. Albo w Stroginie - na przykład ul. Tallińska, Marszała Katukowa, Kułakowa, metro Szczukińska, ulica Konstantina Cariowa itd...
Ale większość torów leży wprost na jezdni, to prawda. Niektóre ulice w centrum Moskwy są za wąskie, żeby zrobić wydzielone torowiska - po prostu nie zostanie miejsca dla samochodów (uważajcie, że miejsce jezdni koło krawężnika i tak często jest zastawione zaparkowanymi samochodami). Chyba że zamknąć ruch samochodowy w centrum, mam nadzieję że kiedyś tak i zrobią.
W centrum tramwaje jeżdżące z samochodami to bezsensowny pomysł. Jeśli mają stać w korku, to równie dobrze można je zastąpić autobusami. Jeśli ulica jest szeroka, to można zawsze podzielić ją na osobne pasy dla samochodów i tramwajów, żeby nie były blokowane.
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
>q napisał:
>to równie dobrze można je zastąpić autobusami.
Dokładnie to i zrobili na Gilarowskiego, Dwińców, Leśnej, we Wagańkowie i wielu innych miejscach... Sad
Moim zdaniem w takich miastach jak Moskwa samochodów w centrum nie powinno być w ogóle, bo tam prawie zawsze są korki. Zostawić tylko transport miejski.
A (głównie dotyczy to się okolic) linie autobusowe, których obecnie mamy ponad 900, trzeba starać się w miarę możliwości zamieniać na trolejbusy czy coś takiego. Na przykład w czasach Stalina i trochę później tramwaj w centrum zmieniano na trolejbus. Bo co jak co, a ekologia też się liczy. Wink
Mam nadzieję, że kiedyś dorośniemy do tego...
http://www.youtube.com/watch?v=wQ46Kkgd7VE - KTM-8 linii 24, podróż od metra Szosa Entuzjastów do dworca Kurskiego.
Dodane po 14 minutach:
Tabliczka na budynku koło pętli na Kałancziowskiej:
"Ministerstwo transportu Federacji Rosyjskiej.
Państwowa spółka unitarna "Mosgorstans".
Końcowa stacja "Kołancziowskaja".
Oni by tam jeszcze Kołoncziowskaja napisali, facepalm... No ale dobrze, że choćby obok wisi listek z poprawną nazwą końcowej.
Pewnie ten kto pisał tekst na tej tabliczce nawet nigdy tu nie był - bo to wygląda tak, jakbym napisał "Krakuf" zamiast "Kraków".
>Krzychu
>Kiedyś u nas w pewnym miasteczku w województwie opolskim pewne liceum powiesiło sobie przy wejściu granitową tablicę z wyrytym napisem "Liceum Ogólnokształconce" (a miało być "Ogólnokształcące").
http://www.youtube.com/watch?v=mFk7CR91A8Y
Tramwaj LM-2008.
Kręcone na odcinku Druga Włodzimierska ulica - ul. Burakowa i na Kałancziowskiej. Co prawda, pogoda teraz nie pasuje do kręcenia filmów (deszcz), ale jak jest tak jest...
http://transphoto.ru/photo/491355/ - nareszcie zaczęli remontować rozpierniczone tory linii 11 i 39 na odcinku ul. Dmitrija Uljanowa - ul. Ordżonikidze - Sierpuchowskij wał.
Podczas remontu 11 tramwaj został chwilowo zamknięty, 39 zakręca na Czeriomuszki/Krzyżanowskiego/szosę Pozamiejską (linia 26), tak dojeżdża do Sierpuchowskiego i dalej swoją trasą.
Został też zorganizowany autobus 039 - metro "Uniwiersitiet" - Daniłowskij rynok.
http://www.youtube.com/watch?v=P7OBv8_FANE - linia 16 ul. Akadiemika Jangiela - Sierpuchowskij wał. Łączy 3 dzielnicy Czertanowo (Południowe, Centralne i Północne) i Donskoj w centrum miasta. Linia jest o 90% wydzielona, część linii biegnie wzdłuż szosy Warszawskiej.
No moim zdaniem Czertanowo wygląda jak jedna z najporządniejszych dzielnic miasta... Nie rozumiem, czemu jest uważane jak najbardziej kryminalne miejsce w Moskwie... Neutral
Przy okazji, trasę biegu tej czy innej linii tramwajowej/trolejbusowej/autobusowej w Moskwie można zobaczyć na stronie tzw. Wikipedii linii -
http://www.seemap.ru/. Są tam też opisy linii (np. czasy działania), ratingi i komentarze.
W liście po lewej wybiera się схемы маршрутов i dalej автобус - dla autobusów, маршрутка - dla marszrutek, метро - dla metra, троллейбус - dla trolejbusów, трамвай - dla tramwajów i монорельс - dla linii jednoszynówki MMTS. Punkt wydzielony na czerwono z napiserm не действует oznacza, że obecnie ta linia jest chwilowo lub na stale nieczynna.
http://www.youtube.com/watch?v=80L5gPSnZcU - podróż wagonem VarioLF nr. 2400, jedyny taki tramwaj w Moskwie.
Działa na linii 17 i przypisany jest do zaj. im. Baumana.
>Edward: Co to za tor w poprzek?
Nie wiem... Na trasie linii 17 gdzie tram kursuje, nie ma takiego toru.
Na Kałancziowskiej / placu Trzech Dworców (linie 37, 50) zaczął się remont torów z oddzieleniem od jezdni:
http://transphoto.ru/photo/513108/
Teraz już wiem, czemu po moim przybyciu z Wielkiego Koła KM na dworzec Kazański, nie widziałem tam żadnego tramwaju...
Trochę nie na temat, ale z sierpnia tego roku parkowanie samochodów w centrum Moskwy zostanie płatnym - 50 rubli za godzinę. Póki co będzie tak tylko eksperymentowo na kilku ulicach koło Kremla. No nareszcie nasze władze do tego się domyślili.
Ja bym w ogóle zamknął wjazd dla samochodów wewnątrz Koła Sadowego, zrobiłbym tamte ulice tylko dla pieszych, tramwajów i trolejbusów. Przywróciłbym wszystkie zamknięte linie tramwajowe, w tym linię na Plac Piękny / Czerwony...
A tak w ogóle, planuje się przywrócenie linii tramwajowej na Leśnej - będzie to jedyna w Moskwie linia ślepotorowa, czyli bez pętli. Nasz ukochany Mosgortrans już zrobił dla tych celów coś takiego:
http://vk.com/tramway_live?z=photo-31522...4_00%2Frev
Zaczęli się testy nowego "czółenka" z dwóch MTTA-2 połączonych tyłami, przeznaczonych do otwarcia ponowie linii na Leśnej.
http://transphoto.ru/photo/527852/
Czyli Tatry znowu wracają się do zajezdni Baumana?
Szkoda że tylko w takiej postaci. Na wskaźniku stoi linia sieci Strogińskiej 28k.
Dodane po 1 godzinach 50 minutach:
Drugi skład:
http://transphoto.ru/vehicle/217811/
Oprócz linii na Leśnej, pojawił się konkurs od Mosgortransu na "Wykonanie prac projektowych na rekonstrukcję torów tramwajowych na obiekcie «Trifonowskaja ul. (od ul. Obrazcowa) - ulica Gilarowskogo, d. 35, włączając węzeł «ulica Gilarowskogo kąt Sieriedińskiego pierieułku».
Czyli chcą przywrócić też zamknięty obecnie wątek po ulicy Gilarowskiego na dworzec Ryski.
Tramwaje mają kursować w taki sam sposób jak planuje się teraz na Leśnej, czyli bez pętli. Prawdopodobnie będą obsługiwane przez ta samą zajezdnię im. Baumana.
Szczegóły na stronie Jedynego elektronicznego placu handlowego -
https://com.roseltorg.ru/#com/procedure/...edure/6042
To jest bardzo dobrze, ale nie mogę sobie przedstawić, jakie tam będą korki...
22 września otwarto linię tramwajową 9: metro Białoruska / dworzec Białoruski - MIIT. Na ulicy Leśnej po kilkurocznej przerwie znowu chodzą tramwaje. Teraz są to MTTA-2.
Pierwszy kurs z pasażerami -
http://transphoto.ru/photo/534385/
Spojrzałem na schemat - trochę krótka ta dziewiąta linia wyszła. Można by było zrobić do Kałancziowskiej, tak jak 19 do roku 2008. (kiedy zamknięto tą trasę, a dziewiętnastkę zamiast Białoruskiej przekierowano na Nowosłobodzką) Przynajmniej dla mnie to by była bardzo wygodna linia w godzinach wieczorowych, kiedy pociągi tranzytowe z kier. Kurskiego na Białoruski już nie chodzą (ostatni taki z Podolska do Golicyna przejeżdża przez Kałancziowską o 21:47).
No ale i tak dobrze, pierwsza otwarta linia tramwajowa po roku 1982.
W perspektywie ma pójść dalej do Gilarowskiego, zobaczymy co tam będzie z tamtymi korkami.
http://www.youtube.com/watch?v=PMUOJs-OorI - podróż tramwajem MTTA-2 po ulicy Leśnej, przez tydzień po otwarciu linii. Od metra Białoruska / dworca Białoruskiego do MIIT-u i z powrotem.
Dla porównania, tak wyglądała końcowa na Białoruskiej 1,5 lata temu:
http://www.youtube.com/watch?v=lJ_MIvcUcs0
No i już ktoś tam się wykoleił, jak słyszałem...